Nieuprawniony dostęp do konta i utrata prawie 4000 złotych i ponad 5000 złotych
W środę (25.06.2025 r.) do Komendy Powiatowej Policji w Działdowie zgłosiła się 58-letnia mieszkanka powiatu i poinformowała, że dzień wcześniej osoba za pośrednictwem sieci Internet doprowadziła zgłaszającą do niekorzystnego rozporządzenia mieniem podając się za pracownika banku. W związku z wystawioną ofertą sprzedaży hulajnogi elektrycznej do syna kobiety przyszła wiadomość sms z linkiem od rzekomej firmy kurierskiej. Kobieta kliknęła w link, gdzie po wyświetleniu strony banku, dokonała logowania na swoje konto. Następnie otrzymała informację, że skontaktuje się z nią pracownik banku. Tak też się stało, osoba podająca się za pracownika banku skontaktowała się z kobietą i w celu realizacji transakcji za sprzedaż hulajnogi wyłudziła od kobiety kody dostępu do konta. Po wejściu na swoje konto kobieta zauważyła, że dokonano z niego dwóch przelewów na łączną kwotę 5498,80 złotych. Pracownik banku okazał się zwykłym oszustem. Konto zgłaszającej zostało zablokowane.
W tym samym dniu do komendy zgłosiła się inna mieszkanka powiatu, która również padła ofiarą oszustwa na portalu sprzedażowym. 43-latka za pośrednictwem portalu internetowego wspólnie z mężem także dzień wcześniej dokonała zakupu pojazdu Nissan poprzez opcję „kup teraz”. Po zalogowaniu okazało się, że ze wspólnego konta małżeństwa zostały dokonane wypłaty środków na łączną kwotę 3766,04 zł. Kobieta sprawę zgłosiła do właściciela portalu internetowego, który potwierdził, że to oszustwo.
Przestrzegamy przed transakcjami zawieranymi na portalach sprzedażowych. Czytajmy dokładnie ogłoszenia i wiadomości, które przesyłają do nas rzekomi kupcy lub sprzedający. Sprawdźmy, wysyłając zapytanie lub dzwoniąc do właściciela portalu, czy sprzedający został zweryfikowany i czy oferta sprzedaży jest prawdziwa. Jeśli sami wystawiamy przedmioty na sprzedaż, nie klikajmy w linki podsyłane przez rzekomych kupujących celem potwierdzenia wpłaty pieniędzy lub realizacji transakcji. Sprawdzajmy dokładnie adres strony, która wyświetla się nam na pasku, czy nie ma w nim obcych znaków, niepolskich liter itp. Nigdy nie podawajmy swoich danych logowania ani kodów do potwierdzenia transakcji osobom z zewnątrz, w tym na telefon czy w wiadomości na komunikatorze. Każda taka sytuacja powinna wzbudzić w nas podejrzenie, że może to być oszust. Zanim potwierdzimy transakcję, czytajmy dokładnie komunikaty i sprawdzajmy kwoty, które wyświetlają się na monitorze, a które wymagają naszego zatwierdzenia.
Nie dajmy się nabrać, nie dajmy się oszukać!